Hari ambil darah

 Assalamualaikum, dan selamat sejahtera, kepada semua pembaca blogku yang dikasihi sekalian.... 

Harap anda semua sihat, dan gembira selalu. 

Entri hari ini, saya nak ceritakan apa berlaku pada hari Jumaat, 7 Ogos 2026 yang lepas. 

Pagi-pagi seperti biasa, saya pergi berjalan di padang. 

Rekod berjalan pagi di Padang Astaka, Sitiawan, Perak.
Cantik langit pada pagi itu.

Berjalan selama 57 minit, dengan jarak 4.56 kilometer, bersamaan dua pusingan padang. Alhamdulillah.

Lepas berjalan, saya terus ke hospital, ada temujanji hospital, ambil darah. Saya sudah puasa sejak 10 malam hari sebelumnya.

Nombor giliran di unit pengambilan darah, Hospital Seri Manjung.
Nombor giliran unit pengambilan darah.

Hari Jumaat biasanya tidak ramai orang. Saya tak tunggu lama pun. Tak sampai 10 minit, selesai ambil darah. Alhamdulillah. 

Merdeka! Jom makan roti canai! 😍 Padahal hari sebelumnya, sudah makan roti canai juga. Hehe...

Repeat Warung Pak Wan, Ayer Tawar. Hidup untuk dinikmati. 

Roti banjir spesial di Warung Pak Wan, Ayer Tawar, Perak.
Roti banjir spesial

Roti kosong kuah kari kambing di Warung Pak Wan, Ayer Tawar, Perak.
Roti kosong kari kambing

Sedap kuah kambing. Daging kambing pun lembut. Memang terbaik roti canai di sini. The best roti canai in the world! 👍👍

Roti jantan di Warung Pak Wan, Ayer Tawar
Roti jantan

Lain sikit rupa roti jantan sini. Kalau pergi mamak, roti jantan dia macam ditampal dua biji telur tanpa dipukul. Setepek, gitu. 

Kuah roti jantan ada sambal di Warung Pak Wan, Ayer Tawar, Perak.
Kuah roti jantan ada sambal

Alhamdulillah... sedap-sedap belaka hidangan sarapan. 😋

Keputusan ujian darah

Saya update sini teruslah keputusan ujian darah. Hari jumpa doktor adalah satu minggu selepas ujian darah. Saya punya temujanji pada pukul 3 petang, hari Jumaat, 14 Ogos 2026. Keputusan untuk tiroid, bacaan tinggi. Kolesterol pun tinggi (bacaan 11, kolesterol). Saya terima dengan hati yang lapang dan redha. Tidak sedih. Sebab apa? Sebab doktor sangat baik, dan cakap lembut dengan saya. Alhamdulillah, suka saya dapat jumpa doktor baik hati. Rezeki, dapat jumpa doktor yang cakap lemah lembut ni. Hati kita pun rasa tenang, walaupun keputusan tak berapa baik. Doktor telah menaikkan dos ubat tiroid kepada satu biji sehari. Sebelum ini, makan tiga suku biji setiap hari. Baik. 
Kesihatan saya okay. Tiada apa-apa simptom atau rasa badan lain macam ke apa. Sihat seadanya. Syukur Alhamdulillah. 
Saya ada amal minum air rebusan bunga cengkih dan kulit kayu manis ceylon. Air rebusan ini berkesan pada suami saya, ujian darah untuk kolesterol dia jadi normal. Tapi petua ini tidak berkesan pada saya. Itulah, tak boleh buat perbandingan kalau benda itu baik untuk orang lain, tak semestinya benda itu baik untuk kita. Saya sendiri pun sudah abnormal. Makan pun tak jaga. Kadang makan juga benda mengarut. Kadang? Okaylah, selalu. Macam dalam entri ini, saya makan roti canai. Sebenarnya, mana boleh. Ye la, ye la... saya cubalah jaga makan nanti. 😁

Baik. Jumpa lagi, ya. 💗
Share:

1 ulasan:

  1. Cantiknya sunrise Subhanallah. Untuk kolesterol nanti Nur cuba ambil Palestine Extra Virgin Olive Oil, cold pressed. Ambil satu sudu selepas bangun dan sebelum tidur. Insyaa Allah slow2 ok nanti. Take care tau.

    BalasPadam